Nálam okosabbak okfejtései alapján, s némi saját tapasztalattal:
A tengeri kajakról:
A tengeri kajak nem azt jelenti, hogy ezekkel a hajókkal kizárólag a tengerek vizeit szelhetjük, csak a sós vízben "működik". A tengeri kajak felépítése, formája egy kicsit különbözik a folyami testvéreitől. A méreteit tekintve hosszabbak (5 méter körül) és a formájuk szélesebb. Az alakja, formája a tengeri körülményekhez igazodik. A hosszú felhúzott orr, egyenes gerinc, lapos aljuk, combtámasz, vízhatlan pakolórekeszek, esetenként kormánylapát mind a nagyobb hullámokon való mozgást, hosszabb vízen tartózkodást segítik. A legújabb tervezésű tengeri hajók viszont már el is térhetnek ettől a formától mint pl. a Point 65 XP18-as, vagy a Kayakpro Nemo/Marlin, Reval Commander. Ezeknél szinte ékszerűen éles, meredek az orr, átvágja magát a hullámokon. Kipróbáltam, működik!
Üvegszál kontra polietilén netán karbon ?
A tengeri kajakot gyártó cégek napjainkban általában kétféle anyagot használnak a hajóik építéséhez: üvegszál vagy polietilén alapú megoldásokkal találkozhatunk. Mind a két anyagnak megvannak az előnyei és a hátrányai. Kezdeném először a polietilén anyagú hajók vesézgetésével. Ha megnézzük a gyártó cégek eladási statisztikáit, szembetűnő ezen hajók magas eladási aránya. Persze hangsúlyozni szeretnénk, hogy ez nem azt jelenti, hogy ezek a hajók annyival jobbak lennének - de vitathatatlanul a nagyobb evezős tömegek igényeit elégítik ki, a kezdő kajakosoknak ajánlhatjuk őket. Az anyaguk elnyűhetetlen - majdnem. Lehet húzni-vonni a sziklákon, lényegesen kisebb a sérülés veszélye, a ki-illetve a beszállás nem jelent problémát sziklásabb partszakaszokon. Súlyuk nagyobb, mint az üvegszálas testvéreiké, ami éppen annyira lehet előny, mint hátrány.
A nagyobb tömegű polietilén hajók stabilitása jobb, a szél nehezebben fordítja be, mint az üvegszálból épített hajókat. Persze a különböző gyártó cégek is más-más anyagokat használnak, más eljárással építik a hajóikat különböző formákat használnak ezért az etilénből készült kajakok között is nagy különbségek lehetnek. Az üvegszálas hajók azért igazán szépek tudnak lenni. Ezek a kajakok komolyabb vizeken már embert kívánnak maguk fölé. Kecsesebb formák, szép kivitelezés, gyors haladás... Élmény az evezés... Vagy horror! Erős szélben, összeállt hullámokon mint egy gyufásskatulyát dobál a szél. Fontos szempont lehet a javíthatóság. Ezek a kajakok lényegesen sérülékenyebbek, mint fentebb említett testvéreik, de a javításuk nem igényel túl nagy ördöngősséget. Aztán vannak még a különböző karbon-kevlár keverék alapú hajók. A súly még könnyebb, mint az üvegszálasoké, egy 5,5 méteres hajót megúszhtunk 18-20kg.-ból is. Nagyrészt a sebesség-mániákusok, illetve hosszútávú versenyzéssel kacérkodók választanak ilyen jószágokat, de női kajakosok is előszeretettel vásárolják a súlyuk miatt. Mindenképpen említést kell tenni a fából, bőrből készült kajakcsodákról. Fanatikusok, megszállott gyűjtők, kajakguruk kedvenc építési alapanyagai. Az egyik legszebb példányt a világon Szombathelyen készítette Mézes Pál barátom, ezt a remekművet volt szerencsém kipróbálni is! Íme: